EU-lovgivning omkring ESG-rapporterinG
Co2-dokumentation
Erfaring med større virksomheder under NFRD
Vi har erfaring med at arbejde sammen med virksomheder, der skal følge reglerne i Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Vi hjælper med at opfylde kravene til bæredygtighedsrapportering, herunder dobbelt væsentlighedsanalyse.
Hvad er en dobbelt væsentlighedsanalyse?
En dobbelt væsentlighedsanalyse, også kendt som Double Materiality Assessment (DMA), viser, hvordan din virksomhed påvirker omverdenen, og hvordan omverdenen påvirker din virksomhed. Formålet er at identificere virksomhedens påvirkninger, risici og muligheder gennem hele værdikæden – på kort, mellemlang og lang sigt.
Gennemsigtighed og CO2-dokumentation
Vi mener, at gennemsigtighed er vigtigt for et godt samarbejde. Vores rapporter om miljø, samfund og virksomhedsledelse (ESG) viser tydeligt, hvordan vi påvirker miljøet og samfundet. Vi arbejder for en bæredygtig fremtid, og vores måde at rapportere og dokumentere CO2-udledning på er en del af denne indsats.
12 standarder i ESRS
Emnespecifikke standarder
Miljø og klima (E)
Vores samlede CO2e-udledning i 2023/2022 i Scope 1 og 2 er følgende:
- CO2e Scope 1: 76,1 ton
- CO2e Scope 2: 8,26 ton
- Årligt energiforbrug: 867.636 MJ
Vi har valgt ikke at fokusere på Scope 3 i øjeblikket, da det er for komplekst. De data, vi kan indhente for Scope 3, vil være baseret på forbrug (spend based) og derfor for upræcise.
Se vores bæredygtighedsrapport 2023 / 2022Affaldssortering har været et fokusområde for os. Vi har blandt andet investeret i en brugt pappresser fra 2006 og designet tydelige affaldsskilte for at lette korrekt affaldssortering. Det er vigtigt for os, at alle medarbejdere forstår vigtigheden af at tage sig tid til at sortere affaldet, så vi sammen kan passe bedst muligt på miljøet.
- Årligt vandforbrug: 16,1 M3
Vores vandforbrug allerede lavt, og der er begrænsede muligheder for yderligere reduktion. 16,1 m³ årligt er et relativt beskedent forbrug, men vi vil naturligvis arbejde på at holde vores vandforbrug så lavt som muligt.
Vi har endnu ikke fokuseret på biodiversitet og økosystemer, da vi ikke vurderer, at vi kan gøre en betydelig forskel på dette område.
Vi har stort fokus på affaldssortering. Cirkulær økonomi og genanvendelse er udfordrende inden for elinstallationer på grund af streng lovgivning, der sigter mod at minimere brandrisiko. Derfor arbejder vi på at forbedre vores arbejdsprocedurer for mere præcis opmåling i forberedelsesfasen, hvilket hjælper med at reducere spild.
Vores fremtidige fokus vil være på produkternes holdbarhed.
Sociale forhold (S)
Hos Elstyrken arbejder vi konstant på at optimere trivsel og arbejdsmiljø for vores medarbejdere. Vi tilbyder sundhedsforsikring og fremmer diversitet og inklusion. Vi arrangerer flere sociale aktiviteter og personaleudflugter for at styrke sammenholdet på arbejdspladsen. Uddannelse og kompetenceudvikling prioriteres højt for de medarbejdere, der ønsker at udvikle deres færdigheder.
Som medlem af Teknik Arbejdsgiverne engagerer vi os i at opretholde høje standarder inden for vores branche.
Vi sikrer også, at arbejdet ikke er grænseløst, og at alle medarbejdere har mulighed for en god balance mellem arbejdsliv og privatliv. Derudover har vi et øget fokus på sikkerhed på arbejdspladsen. Vi opfordrer alle kollegaer til at bruge værnemidler og rapportere nærved-hændelser for at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø for alle.
Vi er engagerede i at sikre, at arbejdsforholdene for alle medarbejdere i vores værdikæde lever op til høje standarder. Som medlem af UN Global Compact støtter vi FN’s 17 verdensmål og bidrager aktivt til den grønne omstilling. Vores medlemskab af TEKNIQ Arbejdsgiverne sikrer, at vi opretholder høje standarder for arbejdsforhold i vores værdikæde, og vores samarbejde med Boss Ladies fremmer diversitet og inklusion i branchen. Dette inkluderer rapportering om følgende områder:
- Arbejdstid: Vi sikrer, at arbejdstiden for alle medarbejdere i vores værdikæde er rimelig og overholder arbejdsstandarder. Arbejdstiden er fastsat til 37 timer om ugen, og vi prøver at være fleksible, så der tages højde for familieliv. Medarbejdere har mulighed for at flexe arbejdstiden, hvilket betyder, at nogle kan møde tidligere på specifikke dage for at kunne hente eller aflevere deres børn.
- Balance mellem arbejdsliv og privatliv: Vi støtter initiativer, der fremmer en sund balance mellem arbejdsliv og privatliv for medarbejdere i vores værdikæde, og vi tilbyder fleksible arbejdstider for at imødekomme individuelle behov. Vi ønsker også, at vores kollegaer trives, så der er ikke grænseløst arbejde.
- Sikkerhed på arbejdspladsen: Vi arbejder tæt sammen med vores leverandører for at sikre, at arbejdspladserne er sikre og sunde. Vi opfordrer til brug af værnemidler og rapportering af nærved-hændelser for at forhindre ulykker og skader. Vi har i integreret et modul i vores interne app “Nærved ulykker” – så det bliver nemmere for vores kollegaer at registerer dette.
- Lønninger: Vi sikrer, at alle arbejdstagere i vores værdikæde modtager fair lønninger, der er i overenstemmelse med Elforbundet & Teknik arbejdsgiverne.
- Diversitet: Vi arbejder kontinuerligt for at fremme diversitet og ligestilling i hele vores værdikæde ved at tiltrække og fastholde medarbejdere med forskellige baggrunde samt sikrer, at der ikke forekommer diskrimination på baggrund af køn, race, seksualitet eller andre faktorer.
- Uddannelse og kompetenceudvikling: Vi støtter uddannelse og kompetenceudvikling for arbejdstagere i vores værdikæde for at sikre, at de kan udvikle deres færdigheder og karrieremuligheder. Vi har i 2023 udarbejdet et kompetence CV-spørgeskema, hvor vi spurgte indtil uddannelses og kompetence ønsker.
Selvom markedet og kunderne i øjeblikket er umodne og primært fokuserer på pris, er der begrænset opmærksomhed på Livscyklusvurdering (LCA) og Miljøvaredeklarationer (EPD). Denne mangel på fokus på bæredygtighedsparametre betyder, at CO2-udledning og andre miljømæssige faktorer ikke er første prioritet på vores vores kunder.
Virksomhedsadfærd (G)
Vi har implementeret flere politikker i vores firma for at påvirke vores virksomhedsadfærd positivt. Disse politikker inkluderer antikorruption, etiske retningslinjer (code of conduct) og en udvidelse af vores sikkerhedspolitik med øget fokus på arbejdsmiljø.
Vi tilbyder støtte til livsstilsforandringsforløb, herunder vægttab, rygestop, samt behandling af alkohol- og stofafhængighed.
Vi stræber efter at tiltrække kollegaer med forskellige baggrunde, køn og aldre, uanset seksualitet, for at fremme mangfoldighed og inklusion i vores virksomhed.
Desuden har vi forbedret vores fysiske miljø ved at opgradere vores kontor, mødelokale og gårdarealer, investere i ballepressere og affaldssorteringsskilte for at fremme bæredygtig praksis og affaldssortering.
Som et skridt mod at reducere vores CO2-udledning har vi besluttet at opgive årlige flyrejser til fordel for busrejser under vores personaleudflugter.
Tværgående standarder
Standarden beskriver kravene til bæredygtighedsrapportering, som skal indgå i vores årsrapport. Vi skal starte med en dobbelt væsentlighedsvurdering for at identificere de områder, der skal rapporteres om, ved at tale med vigtige interessenter. For hvert væsentligt område skal vi oplyse om indvirkninger, risici og muligheder (IRO).
Vores Bæredygtighedsrapport 2023/2022 indeholder strategi, mål, værdikæde og oplysninger om relevante interessenter.